csacsogós

Én és a kilók

április 29, 2012 Arabella 12 Comments

Nem akartam ilyen témájú bejegyzést írni, de tegnap este az egyik kedves barátnőmmel elkezdtünk diétákról, miegymásról csacsogni, és arra jutottam, miért is ne.:)



Először is muszáj azzal kezdenem, hogy kétszer két év kivételével duci gyerek voltam, hol kisebb, hol nagyobb mértékben. Volt, hogy csak egy-két fölösleges kiló akadt rajtam, máskor jóval több, a rekordom a gimi második éve környékén jött el, ekkor jöttem rá, hogy ez így nem mehet tovább. Egyre több gond lett a térdemmel, nem csak emiatt, de kétségtelen, hogy a túlsúlyom se tett jót neki.
Az edzésformák java akkor egyéb egészségügyi okok miatt kiesett, végigböngésztem millió diétát, bele is kezdtem párba, de minddel rövid időn belül kudarcot vallottam.
Aztán kitaláltam magamnak valamit, és... bevált.


Valószínűleg sokan nem fognak egyetérteni a módszeremmel, nem is azért írom le ezt ide, hogy feltétlen másokat ennek a követésére bátorítsak, inkább csak szeretném megosztani veletek a tapasztalataimat, és... nos, bevallom, önző oka is van: az utóbbi bő egy évben visszaszaladt néhány kiló, úgy érzem, ideje lenne újra belefogni.:)



Étkezés:

Nálam minden diéta azon bukott el, hogy borzasztóan szabályozta az étkezést, mikor egyél, melyik nap mit és mennyit... én ezt tartósan  képtelen vagyok betartani. Egyrészt azért, mert hosszú távon nem lehet elkerülni azt, hogy megkívánj valamit, másrészt azért, mert a napi teendőim, iskola stb., mellett nem tudtam tegyük fel pontban délben párolt zöldséget enni.

1. Kitűztem magamnak, hogy naponta háromszor ehetek. Ez a legfontosabb.
Ezen belül szabad a gazda, jöhetett épp az, ami jól esett/kéznél volt. Viszont ezen a három étkezésen kívül egy falat se jöhetett. Egyetlen szem eper se.
Mivel édességfüggő vagyok, megesett, hogy az egyik étkezést csokira, fagyira, sütire, bármilyen más nyalánkságra váltottam ki, semmi bajom nem lett tőle, viszont így tudtam tartósan csinálni a dolgot, mivel nem vontam meg magamtól semmi olyat hosszú távon, ami jól esett.
Ha úgy alakult, krémes volt az egyik fogás, de becsúszott töltött csirke, palacsinta... minden.

2. Soha nem ettem tele magam.
Nem azt jelenti, hogy két salátalevélnyinél több nem jöhetett, normál adagokat tettem a tányéromra, de nem ettem totálisan tele magam, akár azzal a céllal, hogy az a három étkezés minél többet tartalmazzon. Csak épp annyit, amennyi jól esett.

3. Hat után semmi.
Alapvetően ezt a "hat után ne együnk"- dolgot butaságnak tartom, mert aki éjjel kettőkor fekszik, annak teljesen más határ, mint aki mondjuk tízkor. De én akkor mégis betartottam, és sikerült is hozzászoknom, egy idő után már képtelen voltam teli hassal elaludni, csak mostanában kaptam rá újra az éjféli nassolásra.

4. Üdítők.
Számomra ez volt a kényes pont, mert nagyon szeretem a rostos leveket, de a szénsavasakat se vetem meg. Nem mondtam le róluk teljesen, ezt se szabályoztam agyon (kedden ihatsz egy decit stb.), csak egyszerűen megpróbáltam kevesebbet fogyasztani.


Mozgás:

Ezt a részét a dolognak mindenképp lehetett volna jobban csinálni, de sajnos voltak/vannak gátló tényezőim, például nagyon szívesen bicajoznék, de nincs biciklim, a térd- és gerincproblémáim miatt nem edzhetek bárhogy, tériszony...

1. Legalább egy fél órás gyorsabb séta minden nap. A mozgáson belül ez a kedvencem, ez töretlenül megvan a mai napig.:) Van egy kedvenc utcám, nem telhet el nap úgy, hogy végig nem cappatok rajta, friss levegő, látnivaló, ha sikerül magammal csábítanom valakit, még társaságom is van... máris inkább szórakozás, mint kemény edzés. És még hatásos is.:)

2. Torna minden nap.
És szigorúan minden nap. Nekem a rendszeresítésre az vált be, hogy kijelöltem a nap egyik szakát, amikor tudtam, hogy lesz rá időm, és biztosan otthon leszek. Ez nálam este, zuhanyozás előtt volt, de amikor nagyon szorgos akartam lenni, még reggelente is végigcsináltam a kis "edzéstervemet".
Ebben a rendszerességben az a jó, hogy ha még el is lustulnád, egy idő után hozzászoksz, hogy igen, most azt kell csinálni... és már csak megszokásból is tornázol.:)

Azt hiszem, az, hogy ezt a kb. húsz perces gyakorlatsort miből érdemes összeállítani, abszolút attól függ, ki hol szeretne formásodni.:) Nekem világ életemben a hasammal volt gondom, úszógumis vagyok, a fenekem viszont szörnyen lapos, arra izmosodni szerettem volna. Megpróbálom leírni a tornagyakorlatokat, amiket végeztem, de többet videókból, újságokból néztem ki, és nem igazán tudom írásban visszaadni.

a)  Először is leültem a földre, a lábamat összezártam és kb. 45 fokos szögben felhúztam a térdem, a talpamat a padlóra szorítottam, a karomat pedig mellmagasságba emeltem, és azt is kicsit behajlítottam.
Lassabb tempóban elkezdtem derékból (!) jobbra-balra forogni, úgy, hogy közben a karomat is nyújtottam, tulajdonképp a levegőbe "bokszoltam".
Százszor ismételtem meg.
Ez a gyakorlat elméletileg a fenék fölötti kis "oldalhájacskára" jó, amit uutálok magamon, és amit sajnos piszok nehéz eltüntetni.

b) Utána teljesen hanyattfeküdtem, a tarkóm alatt összekulcsoltam a kezem, majd a térdem ismét 45 fokos szögben felhúztam. A csípőm kezdtem el megemelni, ezzel együtt pedig kinyújtottam az egyik lábam, a cél ilyenkor az, hogy a fejem és a kinyújtott lábfejem tulajdonképp egy vonalban legyen, annyira emeljem meg a csípőm.
Ezt jobb-bal lábra váltva ismételgettem, ha jól emlékszem, ötvenszer.

c) Száz, majd később százötven sima felülés következett eztán... ezt szerettem a legkevésbé. De a laposabb hasért mindent.:)

d) Megint jöhetett az a pontban leírt gyakorlat.

e) Utána hanyattfeküdtem, a lábaimat pedig felhúztam szintén nagyjából 45 fokos szögbe. Majd a csípőmet kezdtem el emelgetni felfelé, ezt ötvenszer ismételtem.
Ez a fenékre lenne jó, formásabbá teszi.:)

f) Újabb száz/százötven felülés.

g) És hogy keretbe zárjuk az egészet, azzal fejeztem be a tornát, amivel elkezdtem, száz "a" gyakorlattal.


Nem tudom, mennyire tűnik ez így leírva keménynek, de elvégezni egyáltalán nem vészes.:) Amit nagyon szerettem ebben, az az, hogy ez a felosztás kicsit változatosabbá tette, úgy éreztem, sokkal jobb így, mintha egymás után húznék le kétszáz felülést, majd jöhetne valami más megint kétszázszor... számolni is könnyebb.:)

Ezt a "programot" nagyjából két évig tartottam be, intenzívebben csak másfélig, az alatt 30 fölös kilótól szabadultam meg. Az utóbbi egy-szintén másfél évben gyakran eltértem a szabályaimtól, a vizsga- és zhidőszakok alatt úgy éreztem, nem engedhetem meg magamnak azt a luxust, hogy esténként fél órát tornázzak. Kihagytam, és utána már könnyebb volt lelkifurdalás nélkül elfeledkezni róla. Ezt nagyon bánom. Mint ahogy azt is, hogy szintén ezekben az időszakokban úgy gondoltam, nekem senki ne mondja meg, hogy éjfélkor nem ehetek csokit...
Ennek köszönhetően visszaszaladt rám nagyjából öt kiló, ezektől jó lenne újra megszabadulni a már bevált módszeremmel.:)


Mint írtam fentebb, senkit nem szeretnék arra biztatni, hogy a fenti tervet kövesse, mert ennek pont az lenne a lényege, és az az első számú tapasztalatom is, hogy mindenkinek magának kell kialakítani a saját, egyéni programját. Mindenki maga tudja, hogy mi az, amiről le tud mondani, és mi az amiről nem... hol vannak az esetleges buktatók, amiket nem tud hosszú távon kikerülni, mert -sajnos- ha oda kell figyelnünk az életmódunkra, azt nem elég csak két-három hétig megtennünk, hanem bizony évekig és kihagyás nélkül kell csinálnunk.



Nektek milyen módszerrel sikerült fogyni? 
Mi az, ami nem vált be, min "buktatok el"?

Ajánlom Neked

12 megjegyzés:

  1. Egyszer én is fogytam egy nagyobb 'összeget', bár én elég durva módszerrel (el sem tudom képzelni, hogy hogyan bírtam, rejtély...), azt nagyjából sikerül is tartani, de volt hogy felszaladt 5 kilócska és akkor már halálomon voltam... Most megpróbálok nem zabálni, meg egészséges dolgokat (sok gyümi meg répa) és napi egy óra intenzív mozgás, amihez tényleg hozzá lehet szokni, hiányzik is ha nem csinálom. Pedig szörnyen lusta vagyok/voltam, hatlovas szekérrel sem lehetett volna edzőterembe meg ilyen hülyeségekre elrángatni XD Egyszer kell elhatározni és szépen lassan életmódot váltani, az a tuti

    VálaszTörlés
  2. Nem vagyok szakértő, sem edző, de szerintem alapvetően nincs nagy baj ezzel az egész programmal. :) Nálam az egyes és a hármas pont hibádzik kicsit, de a többi teljesen korrekt! :)

    Rám kb érettségi idején kezdtek lerakódni még inkább a kilók... Sok ülés, szinte semmi mozgás, anyuci finom főztje = csak abban a két hónapban sikerült 5-6 kilót felszednem. Ezt persze nyáron, illetve az egyetem első 1-2 hónapjában le is adtam, de aztán sorra jöttek a vizsgaidőszakok, az évközi demók, zh-k, a stressz, az alkohol... :D (az utóbbi maradjon kettőnk között. :D)

    Amúgy a legjobb diéták életmódváltással is járnak, szerintem. Ahhoz, hogy tartósan fogyjon valaki át kell váltani az egészségesebb életmódra, mind testileg, mind szellemileg. Egy 2-3 hónapos diéta-edzés kombótól senki nem lesz tartósan csinos és slank. Ennek életformává kell válnia.

    Én talán hétfőn kezdem a LifeTilt-et, most attól várom a csodát. Azért talán, mert még csak fél szemmel néztem át a rám vonatkozó étrendet, és nem szereztem be hozzá semmit. :D

    VálaszTörlés
  3. Annyira szeretnék egy előtte-utána képet. Gratulálok a szép sikerhez, igazán büszke lehetsz magadra!

    VálaszTörlés
  4. Gratulálok, nem semmi eredményt értél el - biztos vagyok benne, hogy most is eléred a célod! Nekem a kcal/ch-számolgatás vált be, ha úgy adódott, csokikra váltottam be a kalóriákat, ha nem, nem, de végig úgy voltam vele, hogy nem vonok meg semmit magamtól (nagyon tudok függeni a kajától....).
    Az utóbbi 1 évben felkúszott rám pár kiló, úgyhogy neki kell durálnom magam megint...:)

    VálaszTörlés
  5. Én az update elveit próbálom követni, kisebb-nagyobb sikerrel megy is. Amikor odafigyelek az étkezésre és mellette rendszeresen mozgok, tornázom is, akkor nagyon hatásosnak érzem, önmagam pedig karcsúnak. Most újra jobban oda kell figyelnem, mert az utóbbi időben kissé ellustultam és feljött 2-3 kiló.
    Az este 6 után nem evés nálam is nagyon hatékony, néhány nap után már látom is a változást.

    Hajrá mindenkinek, aki életmódot szeretne váltani! :-)

    VálaszTörlés
  6. Most látom FB-on, hogy ezzel a módszerrel 30 kg-ot fogytál.
    Hatalmas gratula!

    VálaszTörlés
  7. Lolly: Az egy óra mozgás nagyon jól hangzik, lehet, most én is megduplázom a kis tornámat.:)

    Zsú: Az első nekem tényleg nagyon fontos, mert régen is az volt és most is az a baj, hogy nálam nincs olyan, hogy most szépen leülök enni, befejezem és kész, hanem folyton rohangálok, és mindig bekapok pár falatot, egy kis ez, egy kis az... és ez sokkal többre rúg.:)
    Az életforma-dologgal teljesen egyetértek, tényleg csak így lehet eredményes a dolog.:)
    Én mától megint szigorúan minden este tornázom, majd írd meg, hogy vált be a LifeTilt.:)

    Calo(z): Jaj, kedves vagy.:) Megpróbálok előkeríteni képet mindkét "rekordomról", bár ahogy emlékszem, pont akkoriban nem nagyon készültek rólam fotók. Egyébként látványban annyira nem is volt drasztikus a dolog, már akkor is nagyon magas voltam, rajtam valahogy elvesztek a kilók.

    Makeupcakes: A kalóriaszámolgatós dolog nekem is szimpatikus, pont ezért, mert bármire beválthatod.:) Én azt hosszabb távon csak azért nem vállalnám be, mert nos... tudom, hogy mindig összekeverném.XD
    Jaj, és hajrá!:)

    PAncsi: Köszönöm, kedves vagy.:) Az update-tel úgy emlékszem, én is próbálkoztam, nekem se volt rossz, csak... velem az a baj, hogy mindig már délután három és hat között jutok el odáig, hogy enni kéne valami rendeset.:/

    VálaszTörlés
  8. ismerős .én is duci gyerek voltam már 8 éves koromtól kezdve :S és olyan nehéznek tűnt, mondjuk én még viszonylag könnyedén szabadultam meg 21kg-tól :P
    én sem akartam anno ilyen témával foglalkozni a blogomon ,lehet azért mert mikor elkezdtem még termetesebb voltam XD de csak írtam én is róla. :P
    http://fashionparade-fanny.blogspot.com/2012/04/weight-loss-i-lost-21kg.html
    (Bocsi az önreklámért)

    VálaszTörlés
  9. Olyan jó tudni, hogy más duci gyereknek is sikerült megszabadulni a "bébihájtól".:) A 21 kiló nagyon szép teljesítmény!:)
    Egyébként szerintem csak az elején nehéz, egy-két hónap után, mikor már látható eredménye van a dolognak, fellelkesül az ember és sokkal könnyebb... én legalábbis így voltam vele.:)

    VálaszTörlés
  10. Nekem ezzel szerencsémre nem kellett foglalkozni, nem rossz az alkatom ilyen szempontból, de most pl azon dolgozom hogy szerezzek egy kis izmot, mert az sajna nincs (még :D)

    VálaszTörlés
  11. Izmosodni nekem se ártana egy-két területre.:)

    VálaszTörlés
  12. Nem vagy semmi! :) Sajnos én ha diétázok akkor elég drasztikusan:S

    VálaszTörlés